404-es oldal SEO szempontból
A 404-es oldalt körüljáró cikksorozatunk 6. – befejező – része Ha egy oldal megszűnik, a látogatók 404-es hibaoldallal találkoznak, akár manuálisan gépelték be az URL-jét, akár egy rá mutató hivatkozásra kattintottak. Ez a felhasználói élmény szempontjából sem kívánatos, de mit szól ehhez a – felhasználói élményre egyre nagyobb hangsúlyt fektető – Google?
A 404-es hibaoldalak kapcsán sokakban él egy – téves – feltételezés, mely szerint a Google büntet érte. Azonban az igazság az, hogy a Google a megszűnt weboldalakat eltávolítja az indexéből, hiszen a jelzés alapján az adott oldal megszűnt. Az azonban, hogy egy megszűnt weboldal kikerült az indexelésből, nem azt jelenti, hogy az oldal büntetést kapott.
A Google egyik szakembere – név szerint Gary Illyes – a Twitteren adott egyik válaszában megerősítette, hogy téves az az elképzelés, mely szerint a 404-es hibaoldalakért bármilyen büntetés jár a Google-től. Nyomatékosította, hogy „nincs negatív hatása a 404-es hibaüzeneteknek” a SEO szempontjából.
John Mueller, a Google egyik SEO szakembere 2021.02.25-én tartott Search Console SEO hangoutsjában elmondta, hogy normálisnak számít, ha az URL-ek 30-40 %-a 404-es oldalra visz. Ezt abszolút nem tekintik minőségre utaló rossz jelnek. Sőt, igazából semmi jelentőséget nem tulajdonítanak neki. Az egyetlen eset, amikor problémát okoz a 404-es oldal, az az, amikor a főoldal URL-je jelez 404-es hibát. Ilyenkor ugye felmerül a kérdés, hogy létezik-e még egyáltalán az adott honlap. De ha a weboldal egyéb részein futnak 404-es oldalak, annak nincs jelentősége, „az csak egy technikai dolog” – nyilatkozta. Szavaiból azonban az is kiderült, hogy a Google botok azért újra és újra próbálkoznak egy korábban létező URL indexelésével, ezt nem tudjuk megakadályozni. Tehát idő kell, amíg egy megszűnt URL kikopik az indexelésből. De felesleges azon aggódni, hogy a Search Console-ban 404-es hibákat látsz a megszűnt URL-jeidnél.
Vizsgálja-e a Google a 404-es oldal tartalmát?
A válasz egyértelműen NEM. Tehát a Google szempontjából igazából mindegy, hogy egyedi vagy alapértelmezett 404-es oldala van-e egy weboldalnak. A Google nem térképezi fel a 404-es oldal tartalmát. (John Mueller egyértelműen kijelentette, hogy: „ha látunk egy 404-es oldalt, akkor látjuk, hogy 404-esről van szó, és nem vizsgáljuk a tartalmát. Nem nézzük meg, hogy mi látható a 404-es oldalon, a szerver hibaüzenetedben. Alapvetően azt feltételezzük, hogy valami olyan dolog, amit a felhasználót érdekelheti. Nem vizsgáljuk egyetlen olyan oldalnak sem a tartalmát, melyek bármiféle hibakódot tartalmaznak.”
A helyzet azonban azért ennél kicsit bonyolultabb. A Google minőségvizsgálói számára készített útmutatóban az áll, hogy az értékelőknek meg kell néznie, hogy mit tartalmaz az adott 404-es oldal, hasznosnak találják-e, és ezt értékelniük kell. Ez azonban csak azért fontos, mert az útmutató megmondja, hogy a Google mit szeretne látni egy jó minőségűnek titulált weboldalon. Mivel azonban a feltérképezésnél nem kíváncsi a 404-es oldal tartalmára, nem egy kiemelten fontos tényező.
Szigorúan SEO szempontból nézve tehát teljesen mindegy, hogy mi van a 404-es oldalon, a helyezésnél nem számít. Sem a 404-es oldalra mutató linkek, sem az onnan kifelé mutató hivatkozások nem befolyásolják a rangsorolást. És büntetést sem von maga után a Google részéről, hiszen ez ilyen oldalak nagy részét a weboldal tulajdonosának hibáján kívülinek tulajdonítják.
Azzal bizonyára senki nem vitatkozik, hogy a 404-es oldal nem éppen felhasználóbarát megoldás – különösen, ha sok van belőle egy domain alatt –, de az sem lenne sokkal felhasználóbarátabb, ha a már nem aktuális, csekély információtartalmú aloldalt csak azért tartjuk meg, hogy ne jelenjen meg helyette 404-es oldal. Ez utóbbi esetre sokkal jobb megoldás a 301-es átirányítás, de az is csak akkor, ha van releváns tartalmú oldalunk, amire a látogatót irányíthatjuk. A nem a témába vágó, vagy még rosszabb esetben a főoldalra mutató átirányítások nem jelentenek felhasználóbarát megoldást, és ezeket a Google is rossz szemmel nézi.