Hogyan írjunk figyelemfelkeltő címeket?

Hogyan írjunk figyelemfelkeltő címeket?

7 főcím típus, ami garantáltan felkelti az olvasó érdeklődését! A főcím a legfontosabb tényező, amely a közösségi megosztásokat generálja a tartalmunk számára. A rosszul megválasztott főcím a leggyakoribb oka annak, hogy az olvasóink nem kattintanak a cikkeinkre legyen az akármilyen jó, csupán a főcímet olvassák el. Az emberek 80-85 százaléka kizárólag a főcímeket olvassa, míg mindössze 20 százaléka a valódi tartalmat, tehát kijelenthetjük, hogy szinte kizárólag ezen múlik az, hogy elolvassák-e a cikkeinket.

Mielőtt mélyebben beleásnánk, még egy dolog van, amit meg kell értenünk: attól, hogy van egy jól megírt főcímünk, még nem fogunk milliós megosztási számot elérni. Miért? Azért, mert még van két fontos tényező, ami szerepet játszik. 


-    A téma és a piaci rés
-    Az emberek száma, akik látják a főcímünket


Főcím típusok:


1.    Az univerzális főcím
Az első főcím típus kiválóan megmutatja, hogyan bontsuk le a főcímeket elemeire.


Szám+Jelző+Kulcsszó+Indoklás+Ígéret= Az univerzális főcím

A képlet mögött rejlő megoldás az, hogy pontosan leírja a hatékony címsorokat. Összesen öt részből áll:
•    Szám
•    Jelző: ez egy olyan melléknév, amely leírja a tartalmat (főnév). Ilyen lehet: a legjobb, imádnivaló, meglepő, stb.
•    Kulcsszó: egy rövid kifejezés, amely elmondja miről is szól a tartalom. Ez a keresőoptimalizálás szempontjából is fontos lehet.
•    Indoklás: a fő érték, amelyet a tartalom ad. Ez lehet: ok, mód, titok, stb.
•    Ígéret: amit az olvasó kap, ha elolvassa a tartalmat.


2.    „X” ok, amiért a lista főcímek fantasztikusak
Kezdjük a legfontosabb elemmel, a számmal. A lista típusú bejegyzések nemcsak nagyon könnyen olvashatóak, hanem megkönnyítik a főcím megírását, hiszen automatikusan megvan a számunk,  amit a főcímben használhatunk.
•    Lista: „30 mód, hogy a teaivás még élvezetesebb legyen”
•    Címzés: „Módszerek, amelyekkel élvezetesebbé teheti a teaivást”
•    Hogyan csináld: „Hogyan tegyük a teaivást még élvezetesebbé”
•    Normál: „Módszerek a teaivás élvezetesebbé tételéhez”
•    Kérdés: „Milyen módszerekkel tehető a teaivás még élvezetesebbé?”
Az ok, amiért a lista típusú bejegyzések jobban teljesítenek az, hogy konkrét ígéretet fogalmaznak meg, így az olvasó tudja, mire számítson, ha ezekre rákattint.


3.    „Hogyan” írjunk érdekes főcímeket
Egy másik nagyon hatékony címsor a „hogyan” típusú főcím. Az általános recept a következő:
Hogyan + Mit (csinálni) + Egyedülálló haszon

Példaként egy blogbejegyzést mutatok be, amelynek címe: „Hogyan tanultam meg egy perc alatt elaludni”.
Ebben az esetben a cselekvés az elalvás, az egyedülálló előny pedig az, hogy ezt 1 perc alatt meg lehet tenni. Az igazi értékesítés lehetőség jellemzően mindig az előnyből származik, amelynek mindig valami kívánatosnak kell lenni. Példánkban az emberek számára nagyon vonzó az, hogy az alvás állapotát 1 perc alatt elérhetik, így szívesen kattintanak és osztják meg a tartalmat:
Először is azért, mert könnyen megírhatóak. Bontsuk ezt le két fő alkotórészére.
•    Cselekedet
•    Kívánatos előny
A cselekedet általában meglehetősen egyszerű, mégsem mindegy, hogyan használjuk címsorunkban. Nézzük meg a következő lehetőségeket.
•    „megtanultam elaludni”
•    „elaludni”
•    „zuhanok álomba”
Az, amiért az első változat nyert a „megtanulni szó”. Gondoljunk csak bele az olvasó szemszögéből. Őket nem igazán az érdekli, hogy mi egy perc alatt elalszunk, hanem inkább az, hogy hogyan tudja ezt ő maga megtenni, mivel ha csak a mi egyedi képességeinkről beszélünk, jóval kevésbé lesz számára érdekes. Ha ő is képes lesz erre, jóval, nagyobb eséllyel osztja meg a cikkünket a közösségi médiában.


4.    A főcím írás tíz leggyakoribb hibája
Rendben, csak hogy tisztázzuk, ez a rész nem főcímírás hibáiról szól. De valljuk be, kíváncsivá tett minket. De miről is szól a „hiba” szó címsorokban való használata? Ez egy mágikus főnév, amely mindenféle típusú olvasó figyelmét megragadja, hiszen az emberek általában félnek a hibáktól. Nyilván nem arról van szó, hogy valaki nem követ el hibákat, viszont mindenki kívánatosnak érzi azt, hogy elkerülje ezeket. Így amikor a főcím tartalmazza a „hiba” szót, szeretnénk biztosak, lenni abban, hogy mi elkerüljük ezeket. Itt van erre egy példa:
•    „20 szépségápolási hiba, amelyekről nem is tudod, hogy elköveted”


5.    Mi a nagyszerű főcím titka?
Egy másik főcím típus a kérdező főcím, amely segít nekünk több közösségi média megosztást elérni. Felteszünk az olvasóinknak egy olyan kérdést, amely iránt valószínűleg érdeklődnek, és a főcímünkkel azt sugalljuk, hogy a tartalmunkban megtalálják erre a választ. Nézzünk erre egy példát:
•    „A híres pszichológus azt állítja, hogy négy személyiségtípus létezik négy szín alapján. Te melyikbe tartozol?”
Mióta kikerült ez a kérdés a világhálóra 3.6 millió megosztást ért el a Facebook felületén.

6.    Módszer a főcímek és az alcímek kombinálására
Annak az oka, hogy miért olyan bonyolult jó főcímeket írni nem más, mint az hogy a célunk a kíváncsiság felkeltése a tartalom iránt úgy, hogy megőrizzük annak egyértelműségét. Ennek a legjobb módja az, ha egy nagyon rövid és okos főcímet írunk, amelyhez hozzákapcsolunk egy hagyományosabb alcímet. Itt van erre egy példa:
•    Hozz ki többet a Facebook-ból: 12 hatékony taktika a több megosztás és like eléréséhez


7.    Tegyük tökéletessé címsorainkat 
•    Sajátosság
•    Hasznosság
•    Sürgősség
•    Hírérték
•    Szórakoztatási érték


a.    A főcímünk elég specifikus?
Világossá kell tenni azt, hogy a címsor egy konkrét témáról szól. Nézzük csak meg a következő címsort:
•    „Mi a legjobb módja a főzésnek?” – ez bármi lehet
•    „Mi a legjobb módja a steak megsütésének?” – ennek a címsornak már van konkrét témája


b.    Hasznos a főcímünk?
A címsorban egyértelműen közölni kell, hogy a tartalmunk megold-e valamilyen problémát, vagy valami más hasznosat mutat be.


c.    Valamilyen sürgető kifejezést tartalmaz a főcímünk?
A címsorban mindig legyen valami, ami arra ösztönzi az olvasót, hogy elolvassa a tartalmunkat. Ha az olvasó nincs rákényszerülve, hogy elolvassa a cikkünket, úgy elég valószínű, hogy nem is fog ezért később visszatérni. Ha egy nagy problémát oldunk meg, úgy a sürgetés automatikusan beépül a főcímbe, ellenkező esetben meg kell ígérnünk, hogy az olvasó valamilyen hasznot húz a tartalmunkból.


d.    Van hírértéke a bejegyzéseinknek?
Minden cikkünknek tartalmazni kell valami újat, nem számít mi a témánk. Máskülönben miért kellene az olvasóinknak megnézni az írásunk, ha már egyszer olvasott róla korábban. Ehhez a következő szavakat használhatjuk a címsorunkban.
•    dátum
•    „frissítve”
•    „felfedezte”
•    „új módszer”


e.    Szórakoztató, amiről írunk?
Az emberek nem akarnak unalmas témákról olvasni. Ha a címsorunk azt a benyomást kelti, hogy a tartalmunk unalmas, úgy számíthatunk rá hogy nem fogják elolvasni vagy megosztani azt. Vannak olyan témák, amelyek elég szárazak, de ilyenkor próbáljunk meg olyan jelzőket használni a főcímben, amelyek a szórakoztató tartalom hatását keltik. Ilyenek:
•    csábító, vonzó
•    okos
•    szórakoztató
•    találékony
 

Vissza
Üzemeltető:
Oleander Informatikai Kft.
Székhely:
3534 Miskolc, Gőz u. 7.
Postacím:
3532 Miskolc, Görögszőlő u. 1.
Iroda: (színházzal szemben)
3530 Miskolc, Széchenyi u. 22. 2/5.
Telefon (08:00-tól 14:00-ig):
+36 46/200-400
Fax:
+36 46/416-426
Adószám:
23082445-2-05
Cégjegyzékszám:
05-09-020932
Bankszámlaszám:
OTP Bank: 11705998-21293553
SWIFT kód:
OTPVHUHB
IBAN:
HU94 11705998 21293553 00000000