Milyen problémát jelent a 404-es hibaoldal a felhasználóknak?
A 404-es oldalt körüljáró cikksorozatunk 2. része. Azon egyszerű okon túl, hogy a felhasználó számára frusztrációt okoz, ha az általa keresett oldal nem található, számos egyéb problémát is felvethet a 404-es hibaoldal:
- BIZONYTALANSÁG – a felhasználó nem tudja, mit tegyen, hiszen leggyakrabban csak egy „A keresett oldal nem található” üzenet jelenik meg. A látogató megtorpan, nem tudja, mi legyen, megszakad a felhasználói útja, csalódottá válik, és jó eséllyel soha többet nem tér vissza az oldalra.
- ELTÉRÍTÉS – vannak vicces, vagy egy rakás linket felkínáló 404es oldalak, de gondoljunk csak bele… a látogató számított valamire, amit nem kapott meg, helyette megjelent a hibaoldal, és ezen nem valószínű, hogy javít, ha lát egy cuki cicát, vagy egy tucat linket, amelyekre nem volt kíváncsi :( Ugye te se kezdenél el ad hoc linkekre kattintgatni, mikor konkrét szándékkal érkeztél egy oldalra?
- ROSSZ ELSŐ INTERAKCIÓ – ez talán a legkomolyabb probléma. Gondoljunk csak bele… sok-sok munkaórát és pénzt befektetve létrehozzuk csodás honlapunkat, melyet hirdetünk és/vagy SEO-zunk ezerrel, hogy látogatókat tereljünk rá. Kampányaink elérnek egy rakás embert, kisebb részük egy témára rákeresve talál RÁNK a találati listában, ezért rákattint a megjelenő linkre… és kap egy 404-es hibaoldalt :(
Ilyenkor az összes felépített pozitív érzés elvész, és az oldalhoz negatív élmények társulnak. A nem kevés pénzen megszerzett látogatói figyelem egy pillanat alatt elvész, mert az érkezés után nem azt kapják, amire számítottak :( - FOGALMATLANSÁG – nekünk (és reméljük már neked is :) ) természetes és mindennapos egy 404-es oldal, de vannak még bőven olyan felhasználók a weben, akiknek fogalma sincs róla, mit jelent a 404-es hibaüzenet. Így semmiképp se abból induljunk ki, hogy mi mit tudunk. Ehelyett mindenképp tegyük világossá a látogató számára, és fogalmazzuk meg közérthetően, hogy mit lát, és mit tegyen ;)
- ÉRTÉKTELENSÉG ÉS UNALMASSÁG – a tájékoztatás önmagában sajnos nem képvisel értéket. Az alap, hogy informálunk a helyzetről, de adjunk ennél többet. Persze felmerül a kérdés, hogy honnan tudjam mit akart a felhasználó? Ehhez figyelembe kell venni, hogy hogyan érkezett a 404-es oldalra, mit keresett. Ezen információk sajnos csak utólag (a Google Analytics használatával) állnak rendelkezésre, de egy kisebb oldalnál akár egy jól kialakított lábléccel is megfelelően irányíthatjuk a látogatót. A nagyobb látogatottságú oldalak pedig egy pár hétig figyelve a tendenciát, megfelelően testre tudják szabni ezen aloldalukat is.
A lényeg, hogy ne egy unalmas „a keresett oldal nem található” üzenettel találkozzon a látogató. Legyen itt egy finomabb, személyesebb üzenet. Mutassuk meg a cég karakterét, késztessük aktivitásra a látogatónkat.
Itt is igaz a mondás, a ki nem használt lehetőség egy elvesztegetett lehetőség.