Milyen típusai vannak a 404-es oldalnak és mire figyeljünk a kialakításakor?
A 404-es oldalt körüljáró cikksorozatunk 4. része. A 404-es oldalak a gyakorlatban nagyon sokfélék, de a legjobbak a következő két dolgot biztosan tudják:
- Támogatják a márkát és a cég image-ét.
- Megtartják a látogatót, azaz sikeresen irányítják át a honlap egy másik oldalára.
A 404-es hibaoldalaknak öt változata létezik:
- IRÁNY A FŐOLDAL.
Habár ezt a legkönnyebb használni, és ez is egyedi 404-es oldal lehet egyedi dizájnnal, mégsem javasolt a használata. Nem nyújt ugyanis elegendő felhasználói élményt. - TÁMOGATÓ ÜZENET.
Lényegében megegyezik az előzővel, csak már tartalmaz – a negatív reakció mérséklésére szolgáló – üzenetet is. Azonban a látogató itt sem azt kapja, amire vágyott, így csalódott, esetenként dühös lesz. Ezért (is) célszerű mindig megfogalmazni, mi is történt és kifejezni együttérzésünket. - LINKEK.
Itt az üzeneten túl már linkeket is talál a felhasználó, ezáltal megmutatjuk neki a következő lépést, vagyis a kiutat a kutyaszorítóból. Ezzel azt üzenjük neki, hogy minden rendben, urai vagyunk a helyzetnek, és persze bízunk benne (is) annyira, hogy megtalálja azt, amit keresett. - MINDEN FONTOS INFORMÁCIÓ.
Az előbbi továbbfejlesztése. Lehet rajta például kapcsolat-felvételi form, keresőmező, ajánlatok, termékek, linkek, feliratkozás, stb. - INTERAKTÍV.
Külön kategóriának tekintendő a játékos, szórakoztató 404-es oldal. Ez ugyan nem olyan informatív, mint az előzőek, és eléggé el is téríti a látogatót az eredeti céljától – ezért megfontolandó a használata – de kreatív, pozitív benyomást kelthet a honlapunkról, és hatékonyan oldhatja a hiba okozta feszültséget is.
Mire figyeljünk a 404-es oldalunk kialakításakor?
- Legyen következetes a dizájn és a márka megjelenítésében!
A hibaoldal dizájnjának is összhangban kell lenni a honlap többi aloldalával / a márkával és a cégünkkel, hiszen ez is a weboldalunk része. Ugyanazokat a vizuális elemeket használjuk itt is, mint máshol, és legyünk következetesek a betűtípus, a színek, a címsorok és a logó vonatkozásában is. De feldobhatjuk egy meglepő grafikával vagy egyedi hangvétellel ;) - Legyen hasznos!
A 404-es oldal fő célja a tájékoztatás, a felhasználó segítése. - Legyen egyszerű!
Ne zsúfoljuk túl, hiszen azzal csak még jobban próbára tennénk a felhasználónk türelmét. Célját a lehető legkevesebb eszközzel kell(ene) elérnie. - Mutassa meg a következő lépést!
Jelezzük a felhasználónak merre mehet tovább, ne várjuk meg, míg „vissza” gombot nyom. - Legyen világos az üzenete!
Nagyon fontos az oldal szövege. Minél közérthetőbben kell, hogy közölje, mi a hiba, és milyen támogatást nyújtunk a továbbiakra. De azért lehet humoros, hogy oldja a feszültséget. - Humor és interaktivitás
Egy játékos 404-es oldal gyorsan elfeledteti a látogatóval, hogy egy hibába futott bele. - Speciális ajánlat
Például adjuk árengedményt, hogy gyorsan kiengeszteljük a csalódott látogatót, és maradásra bírjuk ;)