Mire ügyeljünk a webdesign tervezésekor? Színek, küllem...
Egy jól átgondolt, megtervezett webdesign nem elnyomja, hanem erősíti, alátámasztja a honlap mondanivalóját.
Teszteljük: ha letakarjuk a logót, a címsort, a szlogent, és a főbb menüpontokat, akkor is helytálló a honlap? Ha más szöveget képzelünk a sajátunk helyébe, akkor is megállná a helyét a dizájn? Ha igen, akkor baj van. A webdizájnnak összhangban kell lennie a céggel és az általa kínált megoldásokkal.
Miért van szükség egyedi dizájnra?
Az első benyomásnak - mint mindenhol máshol - egy weboldal látogatásakor is meghatározó szerepe van, hiszen ez az aktus egyszeri és megismételhetetlen.
A látogató akár keresőből, akár hirdetésre kattintva talált ránk, rendszerint problématudattal érkezik a honlapra, tehát számít valamire. Az első pillanatban ezt a "valamit" kell megtalálnia. A design szerepe ebben a pillanatban a legfontosabb.
A design feladata megerősíteni a látogatót abban, hogy jó helyen jár, ezért kell, hogy a termékkel, szolgáltatással, iparággal kapcsolatos vizuális elemek visszaköszönjenek.
Ha a design az "Igen, ezt keresem!" irányba löki a látogatót, már el is végezte a dolgát.
Lényeges a honlap színe?
Alapvetően nem, hiszen olyan színű honlapot lehetetlen készíteni, ami mindenkinek tetszeni fog. De törekedjünk a harmóniára, a színvilág támassza alá a mondanivalót, vezesse a tekintet és a lényegre irányítsa a figyelmet.
A színeknek üzenetei vannak. A színpszichológia mára már külön szakmává nőtte ki magát, ezért fontos tisztában lennünk az egyes színek tudat alatt hordozott jelentésével:
• Fekete: rejtélyesség, elegancia, halál, hatalom, gyász.
• Kék: szomorúság, nyugalom, hűség.
• Zöld: bőség, nyugalom, frissesség.
• Sárga: boldogság, összpontosítás, remény.
• Piros: szenvedély, düh, veszély, szerelem.
• Fehér: tisztaság, ártatlanság.
• Arany: elegancia, gazdagság, luxus.
• Lila: nemesség, luxus, vagyon, szofisztikáltság.
• Krém: elegancia, tisztaság.
• Szürke: visszafogottság, formalitás.
Ha a honlapot nem csak Magyarországra tervezzük, nem árt ha tisztában vagyunk az egyes színek kultúra-függő megítélésével is:
• Fekete: Kínában a jó minőség és a bizalom színe.
• Kék: Iránban a halhatatlanságot jelképezi.
• Zöld: Japánban a high-tech színe, a Közel-Keleten a szerencsét jelképezi, míg Dél-Amerikában a halált szimbolizálja.
• Sárga: Mexikóban a gyász színe, Szaud-Arábiában erőt sugall, az európai kultúrában a veszély és a figyelemfelkeltés színe.
• Piros: Kínában a jó szerencse szimbóluma, Európában veszélyt jelez, Elefántcsontparton a vér és a gyász színe, Törökországban a halál jelképe.
• Fehér: Japánban a gyász színe.
A színekkel kapcsolatban - különösen a weben - fontos beszélnünk a kontrasztról is.
A színellentétekkel dolgozó weblapokon a mérések alapján hatékonyabb a figyelemfelkeltés. A színharmónia ezzel ellentétben nyugodtabb összeállítást, kiegyensúlyozottabb stílust és kevésbé feltűnő megjelenést tesz lehetővé, ezt sugározva ezzel a cégről is.
Kontraszt kapcsán talán a legfontosabb a szöveg és háttér színellentéte. A nagy nézettségű oldalak szinte mindegyike a fehér háttér előtt fekete betű változatot alkalmazza. Ez a tálalás az emberi szem számára a legkényelmesebben olvasható az online felületeken. Természetesen ettől el lehet térni, de mindenképp ügyeljünk az erős kontrasztra. Különösen a linkek és a gombok esetén!