Mire ügyeljünk a webdesign tervezésekor? Színek, küllem...

Mire ügyeljünk a webdesign tervezésekor? Színek, küllem...
2020.07.28.

Egy jól átgondolt, megtervezett webdesign nem elnyomja, hanem erősíti, alátámasztja a honlap mondanivalóját.

Teszteljük: ha letakarjuk a logót, a címsort, a szlogent, és a főbb menüpontokat, akkor is helytálló a honlap? Ha más szöveget képzelünk a sajátunk helyébe, akkor is megállná a helyét a dizájn? Ha igen, akkor baj van. A webdizájnnak összhangban kell lennie a céggel és az általa kínált megoldásokkal. 

Miért van szükség egyedi dizájnra?

Az első benyomásnak - mint mindenhol máshol - egy weboldal látogatásakor is meghatározó szerepe van, hiszen ez az aktus egyszeri és megismételhetetlen. 

A látogató akár keresőből, akár hirdetésre kattintva talált ránk, rendszerint problématudattal érkezik a honlapra, tehát számít valamire. Az első pillanatban ezt a "valamit" kell megtalálnia. A design szerepe ebben a pillanatban a legfontosabb. 

A design feladata megerősíteni a látogatót abban, hogy jó helyen jár, ezért kell, hogy a termékkel, szolgáltatással, iparággal kapcsolatos vizuális elemek visszaköszönjenek. 

Ha a design az "Igen, ezt keresem!" irányba löki a látogatót, már el is végezte a dolgát. 

Lényeges a honlap színe?

Alapvetően nem, hiszen olyan színű honlapot lehetetlen készíteni, ami mindenkinek tetszeni fog. De törekedjünk a harmóniára, a színvilág támassza alá a mondanivalót, vezesse a tekintet és a lényegre irányítsa a figyelmet. 

A színeknek üzenetei vannak. A színpszichológia mára már külön szakmává nőtte ki magát, ezért fontos tisztában lennünk az egyes színek tudat alatt hordozott jelentésével:

     • Fekete: rejtélyesség, elegancia, halál, hatalom, gyász.

     • Kék: szomorúság, nyugalom, hűség.

     • Zöld: bőség, nyugalom, frissesség.

     • Sárga: boldogság, összpontosítás, remény.

     • Piros: szenvedély, düh, veszély, szerelem.

     • Fehér: tisztaság, ártatlanság.

     • Arany: elegancia, gazdagság, luxus.

     • Lila: nemesség, luxus, vagyon, szofisztikáltság. 

     • Krém: elegancia, tisztaság.

     • Szürke: visszafogottság, formalitás.

 

Ha a honlapot nem csak Magyarországra tervezzük, nem árt ha tisztában vagyunk az egyes színek kultúra-függő megítélésével is:

     • Fekete: Kínában a jó minőség és a bizalom színe.

     • Kék: Iránban a halhatatlanságot jelképezi.

     • Zöld: Japánban a high-tech színe, a Közel-Keleten a szerencsét jelképezi, míg Dél-Amerikában a halált szimbolizálja.

     • Sárga: Mexikóban a gyász színe, Szaud-Arábiában erőt sugall, az európai kultúrában a veszély és a figyelemfelkeltés színe.

     • Piros: Kínában a jó szerencse szimbóluma, Európában veszélyt jelez, Elefántcsontparton a vér és a gyász színe, Törökországban a halál jelképe.

     • Fehér: Japánban a gyász színe. 

 

A színekkel kapcsolatban - különösen a weben - fontos beszélnünk a kontrasztról is. 

A színellentétekkel dolgozó weblapokon a mérések alapján hatékonyabb a figyelemfelkeltés. A színharmónia ezzel ellentétben nyugodtabb összeállítást, kiegyensúlyozottabb stílust és kevésbé feltűnő megjelenést tesz lehetővé, ezt sugározva ezzel a cégről is. 

Kontraszt kapcsán talán a legfontosabb a szöveg és háttér színellentéte. A nagy nézettségű oldalak szinte mindegyike a fehér háttér előtt fekete betű változatot alkalmazza. Ez a tálalás az emberi szem számára a legkényelmesebben olvasható az online felületeken. Természetesen ettől el lehet térni, de mindenképp ügyeljünk az erős kontrasztra. Különösen a linkek és a gombok esetén!

 

Vissza
Üzemeltető:
Oleander Informatikai Kft.
Székhely:
3534 Miskolc, Gőz u. 7.
Postacím:
3532 Miskolc, Görögszőlő u. 1.
Iroda: (színházzal szemben)
3530 Miskolc, Széchenyi u. 22. 2/5.
Telefon (08:00-tól 15:30-ig):
+36 46/200-400
Fax:
+36 46/416-426
Adószám:
23082445-2-05
Cégjegyzékszám:
05-09-020932
Bankszámlaszám:
OTP Bank: 11705998-21293553