Navigáció a honlapon
Az internet egy virtuális navigációs renszer, amelyben a távolságokat kattintással tesszük meg. Ezért a kattintható tartalmaknak logikusnak kell lenniük, és egyértelműen kell mutatniuk a honlapunkban rejlő lehetőségeket. Leszögezhetjük alapelvként, hogy az emberek nem használnak olyan honlapokat, amelyeken nem ismerik ki magukat azonnal.
Jakob Nielsen (világhírű webergonómiai szakember) szerint két típusú látogató létezik:
1. Keresésorientált: nem nézelődik, azonnal a keresőmezőt használja a kívánt tartalomhoz való jutásra.
2. Linkorientált: inkább időt szán a keresgélésre és linkeken keresztül próbálja megtalálni a kívánt tartalmat.
Közös bennük, hogy mindannyian konkrét céllal érkeznek a honlapra. Van problématudatuk, keresnek valamit. Mindig tartsuk szem előtt, hogy a látogató egy konkrét céllal érkezik Hozzánk!
A jól strukturált menürendszer a weblapunk tartalomjegyzéke, vagy ha úgy jobban tetszik a műszerfala.
Alapkövetelmény a navigációval szemben, hogy minden oldalon legyen elérhető, a látogatók által azonnal azonosítható, kiemelt helyen kapjon helyet. Minden oldalon azonos formában, azonos helyen, azonos dizájnnal legyen megjelenítve a menüsor, hiszen ez a honlap állandó és fix eleme. Érdemes a honlapot úgy felépíteni, hogy az összes lényeges tartalom egy kattintással elérhető legyen, és a weboldal legmélyebb pontjára is maximum 3 kattintással el lehessen jutni (úgy, hogy a 3. kattintás már az ajánlatkérő vagy megrendelő oldal).
Egy szokatlan menürendszer lehet, hogy tetszik a tulajdonosnak, hogy megkülönbözteti a honlapot a többitől, de a felhasználók szinte biztos, hogy utálni fogják. Ha játszani kell azzal, hogy melyik menü merre nyílik, és mi van alatta, azzal csak feldühítjük és elriasztjuk látogatóinkat.
A breadcrumbs (az aloldal elérési útvonalának mutatása) jelentősen megkönnyíti a navigációt. Olyan mint egy egysoros minitérkép a tartalom fölött. A fejlécben folyamatosan közli épp hol járunk a honlapon, ezzel világossá téve annak hierarchikus felépítését.
Ma már a Google is használja a mobil találati listában ezeket a webmorzsákat.
Fontos tisztában lenni a ténnyel, hogy az online és a valódi tájékozódás között - habár sok a hasonlóság - van három igen fontos különbség.
- online nem érezzük a távolságot,
- nincs térérzékünk,
- nincs irányérzékünk.
Ezért (is) fontos, hogy minden oldalon legyen egyértelmű utalás arra, hogy melyik oldalra érkeztünk.
Az internetes társadalom mára már megszokta, hogy a logó bal oldalt fent található, és ha rákattintunk, visszajutunk a nyitóoldalra. Ez ugyan csak kényelmi szolgáltatás, de ha nem működik bosszantó lehet a látogatóink számára.