Szöveg a webre: avagy hol legyen a fókusz?
Szöveget írni a webre nem egyszerű, ez egy külön szakterület. Mégis sokszor költségmegtakarítás miatt a cégvezetők vagy asszisztenseik saját megfogalmazásban, esetleg már meglévő prospektusból vagy referencia anyagból kimásolva egy az egyben illesztik be a szöveget a honlapba.
Pedig a céges honlapok esetén kulcsfontosságú a webszövegírás. Az üzleti siker egyik döntő tényezője az értékes és minőségi tartalom, ami nem más, mint a jól megírt értékesítési szöveg. De a fogalmazás nem elég, elengedhetetlen a szakszerű tagolás és formázás, a rendszerezés, optimalizálás és tesztelés.
Kutatások bizonyítják, hogy képernyőről 25%-kal lassabban olvasunk, mintha ugyanazt a szöveget nyomtatva olvasnánk.
A honlapunkra szánt tartalomnak nem elegendő nyelvtanilag helyesen megfogalmazottnak lennie. Törekednünk kell az értékes és érdekes tartalom gyártására.
Ehhez három alapelvet érdemes követni:
- Fogalmazzunk tömören!
Hagyjuk a nyomulós marketingszöveget! Tiszteljük a látogatók idejét!
- Tagoljuk a szöveget!
Legyen elsőre is áttekinthető! Használjunk címeket és alcímeket, bekezdéseket és kiemeléseket.
Egy tömbösített szöveget el sem kezd olvasni a látogató!
- Irányítsunk linkekkel!
Soha ne bízzuk a látogatóra, hogy ő találja ki mi legyen a következő lépés! Ne hagyjunk link vagy űrlap nélkül egyetlen aloldaladat sem!
• ha egy termékről írunk, akkor irányítsuk a hasonló termékek gyűjtőoldalára, vagy legyen az oldal alján a megrendelés űrlap,
• ha a szolgáltatásunkat mutatjuk be, akkor legyen egy link vagy űrlap az ajánlatkéréshez, vagy irányítsuk a referenciákhoz,
• ha cikket vagy blogbejegyzést írunk, mutassuk meg a témába vágó többi cikkünket, vagy iratkoztassuk fel email értesítőnkre.
Mindig legyen lehetőség a továbblépésre!
A szöveg lehetőség szerint egy rövid összefoglalással kezdődjön. Kövessük a csúcsára állított piramis elvét, vagyis kezdjünk a legfontosabb információkkal, és haladjunk a kevésbé fontosak felé.
Ragaszkodjunk az egyszerű mondatszerkezethez! A mondatok legyenek rövidek és tagoltak!
Tervezzük úgy az oldalakat, hogy a lehető legrövidebb időt kelljen látogatónknak a szöveg olvasására fordítania. Pl. hosszú szövegeinket tördeljük oldalakra és több különálló lapon helyezzük el őket. Sokszor keveset könnyebben elolvasnak a felhasználók, mint egyszerre sokat.